Ervaringen van leerlingen

Leerlingen van RT-praktijk ‘de Elstar’ vertellen over hun ervaringen met Remedial Teaching:

Ine heeft mij geholpen met rekenen. Ik snap nu de sommen en de opdrachten veel beter. De redactiesommen vond ik soms niet meer zo leuk. Het waren er een beetje veel. 😊 Maar in de boeken werken vond ik erg leuk. Ook de eerste paar maanden op de laptop oefenen vond ik leuk. Ik ben heel blij dat ik bij Ine mocht komen. Nu ga ik naar het VMBO en daar ben ik best trots op!

Groetjes S

Ik ben Lonneke en ik ben 12 jaar. Een half jaar geleden kwam ik bij Ine voor bijles rekenen. In het begin zag ik er een beetje tegen op. Ik dacht dat ik nooit zou leren rekenen. Ik was toen veel kwetsbaarder dan nu.

Na het intakegesprek kreeg ik twee rekenboeken. Ik vond die heel stom. Ik tekende veel tijdens de bijles want dat vond ik leuk en op die manier hoefde ik niks te doen (dacht ik tenminste). Ik deed bijna niks aan mijn huiswerk. Niet zo slim omdat Ine er best veel tijd instak om mij aan het werk te krijgen.

Op een dag zat ik dus weer te tekenen. Ine zei toen dat we toch eens moesten praten. Ine hield me ‘de spiegel’ voor en liet me zien hoe de leerkrachten in het Voortgezet Onderwijs me zouden zien. Ook vergeleek ze me met een meisje wat een jaar jonger was, op het zelfde rekenniveau werkte maar veel sneller door de stof ging omdat haar werkhouding beter was. Ik vond het niet leuk om te horen maar besefte wel dat ik beter aan het werk moest gaan en mijn huiswerk zou moeten maken. Ik ben daarna beter gaan werken en rekenen wordt stiekem eigenlijk steeds leuker.

Het fijne wat ik van Ine vind dat ze gewoon soms een praatje met me maakt en dat ze me begrijpt. Ik kan aan haar gewoon mijn gesprekken kwijt en dat is best wel fijn. We hebben afgesproken dat als we willen praten ik eerst moet werken zodat we de laatste vijf minuten lekker kunnen kletsen.

In het begin was ik heel onzeker maar nu gaat het veel beter. Ik heb al een paar keer het voorbeeld mogen geven aan kinderen die ook onzeker zijn. Ik mag hen helpen door te vertellen dat ze juist heel knap zijn en dat vriendinnen niet het allerbelangrijkste zijn. Je kan beter hard werken zodat je op je eigen niveau terecht komt. Ik heb nu in het voortgezet onderwijs heel veel nieuwe vriendinnen.

Ik ben blij dat ik hier aan begonnen ben. Met de adviezen van Ine heb ik betere keuzes kunnen maken.

Lonneke Aalbers

“Ine wist precies hoe ze mij moest helpen mijn rekenproblemen. Ik vond het altijd leuk om naar Ine toe te gaan, omdat ze altijd vrolijk is en van grapjes houdt”

 Lucas

Hallo Ine,

Bedankt voor de bijlessen die je mij hebt gegeven.

Het (begrijpend) lezen gaat nu veel beter. Soms was het wel even moeilijk maar dan had jij altijd wel een handig hulpmiddeltje waardoor het daarna makkelijker ging. Ik vond het altijd erg gezellig en heb veel geleerd. Door jouw hulp doe ik nu de TL op een voor mij hele leuke en fijne school in Oosterbeek.

Ik ga je wel missen.

Gr. Maurice 🙂

In het begin dacht ik, bijles dat lijkt mij een ramp !!!!

We hadden het erover met mijn juf en meester dat het niet zo goed ging met mijn spelling. Mijn ouders en ik kenden al een bijles juf dus een week later hadden we de kennismaking les. Deze viel REUZE mee. Ine heeft een dictee gedaan en daardoor kon ze zien wat ik al goed deed (dus ook wat ik nog niet kon). Ik mocht een map uitzoeken en alles wat daar bij hoort en een klein mapje voor op school als geheugensteuntje.

Iedere keer als we starten met een nieuw onderdeel dan maakte we het startdictee. We overlegden wat Ine had gezien en ik mocht aangegeven of ik het ook op school moeilijk vind. Soms kozen we ervoor om het hele onderdeel te doen en soms besloten we om een verkorte versie te doen.

Ine gebruikte veel manieren, bijvoorbeeld : de ei /au plaat (die vond ik heel leuk). Maar ook regels als “de ee doet niet mee”. Kleurtjes bijvoorbeeld geel: hoor je aan het einde van de klankgroep een lange klank haal dan een o,u,e, of a weg , zo heb je dat ook met groen, rood, blauw en oranje die hebben allemaal een anderen betekenis!!!!!! En ik kreeg huiswerk, niet teveel en niet te weinig zodat er ook tijd overbleef om te sporten en te spelen.

Toen Ine vroeg om dit te maken vroeg ze ook of ik de nadelen er bij wilde zetten hier krijg je ze:

Het enige nadeel is dat er geen nadelen zijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ine is altijd vrolijk en gezellig!!! Dus de bijles was leuk en ik heb er veel van geleerd!!!!!!

Ine zei dat ik een topper was, omdat ik in 7 weken wel 15 maanden vooruitgegaan ben. Dat vond ik leuk om te horen. Ik heb de bijles niet voor niks gedaan!!!

Groetjes Tim (groep 7)