Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. In één oogopslag kunnen beelddenkers een ingewikkelde situatie overzien. Ze associëren razendsnel en komen vaak tot originele oplossingen. Vraag je ze echter dit te beredeneren dan staan ze ‘met een mond vol tanden’. Of beter gezegd, een hoofd vol beelden en een onvermogen om dit allemaal logisch in woorden om te zetten. Schoolwerk wordt vaak op een andere manier aangeboden en past niet bij de manier van leren van een beelddenker. De methode ‘Ik leer anders’ leert je om de lesstof om te zetten in beelden, waardoor je het wel onthoudt.
Ik ben een gecertificeerde Coach die opgeleid is door opleidingsinstituut ‘Ik leer anders’ om leerlingen te begeleiden met deze leermethode.
In de basistraining van 4 tot 6 lessen leren leerlingen lesstof te vertalen naar een visuele manier van denken. Door informatie op juiste wijze te ordenen kan deze beter onthouden worden. Hierna wordt begonnen met het visueel opslaan van letter- en woordbeelden. Het cijferveld helpt bij het visueel maken van + en – sommen tot 100 en de tafels. Ook is het mogelijk om breuken vanuit visuele beelden aan te leren. Klokkijken, zowel analoog als digitaal kan via ‘Ik leer anders’ visueel ondersteund worden.
Na deze 4 lessen is het vaak mogelijk om dit zelf toe te passen op bijvoorbeeld buitenlandse talen. Indien gewenst kunnen tips voor vakken als topografie, werkstukken, spreekbeurten, boekbespreking, geschiedenis enz. gegeven.
Uit praktijkervaringen blijkt dat veel kinderen die de methode hebben gevolgd (veel) betere resultaten halen en dat daarmee hun zelfvertrouwen groeit.
Op de website https://www.ikleeranders.nl/ staat uitgebreide informatie over deze leermethode.
Op de site https://beeldenbrein.nl/beelddenken/beelddenk-test/test-beelddenken/
is een vragenlijst te vinden, waaruit u kunt afleiden of deze manier van informatie opnemen bij uw kind past.