Tafelmethode met stoplichtkaartjes

Leer de tafels met de kleuren van het stoplicht! Bij deze methode staan inzicht, automatiseren én memoriseren centraal.

Om de tafels te kunnen automatiseren en memoriseren is het belangrijk dat de leerling voldoende ervaring heeft opgedaan met de tafels vanuit concrete situaties. Bijvoorbeeld 3 paar sokken is 3 x 2 sokken dus 3 groepjes van 2 sokken is 6 sokken. Daarnaast moet de leerling de sommen met de sprong over het tiental vlot kunnen maken. De tafel van 8 passeert met grote regelmaat het tiental. 8 + 8 = 16, 16 + 8= 24, 24 + 8 = 32, 48 + 8 = 56, 56 + 8= 64, 64 + 8 = 72. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen kunnen halveren en verdubbelen. 10 x 7= 70, 5 x 7 = de helft van 10 x 7 dus de helft van 70 is 35. 

Het is belangrijk dat leerlingen tafels gememoriseerd beheersen. Leerlingen moeten de antwoorden snel, binnen 2 seconden, zonder tussenstap, uit hun hoofd kunnen benoemen. Deze vaardigheid is nodig om op een later moment vlot uit de voeten te kunnen met grote keersommen, delen, delen met rest, cijferend vermenigvuldigen, breuken, procenten enzovoort. 

De tafelmethode met stoplichtkaartjes werkt met de kleuren van het stoplicht. De groene kaartjes corresponderen met de 1x, 5x en 10x. Ze zijn groen omdat ze makkelijk zijn. De 2x, 4x, 6x en 9x zijn oranje. Deze tafels liggen één plaatsje af van een groen kaartje. Het gaat om één groepje meer of minder. Daarom zijn ze oranje. De moeilijkste tafels zijn de rode: de 3x, 7x en 8x. Deze liggen 2 plaatsen af van een groen kaartje en zijn daarom moeilijker.

Naast de kaartjes in de stoplichtkleuren zijn diverse andere materialen beschikbaar om tijdens de RT in te zetten om de tafels te automatiseren en memoriseren. 

In november 2021 heb ik de training gevolgd van de ‘Tafelmethode met stoplichtkaartjes’ en mag ik me professional noemen: https://www.stoplichtkaartjes.nl/ik-zoek-hulp/